Citace - Shiatsu



„Jak je vyjádřeno v Neing tu a dalších pozdně imperiálních taoistických materiálech, praxe Oběhu Mikrokosmu byla zásadní komponentou pozdně imperiální taoistické praxe neidan. V jedné verzi této praxe praktikující použije záměr (yi) k tomu, aby zkombinoval životní esenci s qi a nechal je proudit vzhůru cévou Řízení a dolů cévou Početí v neustálé cirkulaci. Neing tu věnuje pozornost právě této technice nejen vyobrazením zvláštních cév, ale také třemi chrámy nebo domky podél páteře. Jsou to Tři stezky (sanguan), kde qi většinou neproudí. Zdola nahoru jsou to tyto: Weilu (kostrč), Jihai (úzký předěl, doslova „u páteře”, střední páteř) a Yuzhen (Nefritový polštářek, týl), Baihui (korunní bod), Shenguan (Stezka Ducha, třetí oko), a Yij iao (Pružné setkání, prostředek horního rtu). V praxi Oběhu Mikrokosmu se klade zvláštní důraz na uvedená tři místa za účelem otevření cév a zajištění efektivního proudění vitální esence a qi tělem.“

Mapovani_taoistickeho_tela_Neing_tu_maly_nebesky_okruh_velky.jpg

Kniha:
KOMJATHY, Louis; Pletánek, Jan. Mapování taoistického těla: Popis diagramu Neing tu: Přeloženo z Taoistického magazínu[online]. Pardubice, 2010. s. 19. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. [q194] [s28]





„…diagram vlastně také jasně ilustruje techniku z praxe neidan zvanou Vodní kolo (heche) neboli praxe Okruhu Mikrokosmu (xiao zhoutian – Malý nebeský okruh). Obecně řečeno, tato praxe zahrnuje nepřetržitou cirkulaci qi vzhůru cévou Řízení a dolů cévou Početí. Centrální důležitost této alchymistické techniky v Neing tu je zjevná z různých jevů v diagramu:
- Tři Stezky včetně zdůrazněného významu oblasti hráze (Mlýn jinu a jangu)
- dva pětinásobné pásy, které jsme identifikovali jako cévu Du (Řízení) a Ren (Početí)
- srdeční oblast, skrz niž sestupuje Sladká Rosa a qi
- dolní tantien , kam je ukládána Dokonalá qi“

Mapovani_taoistickeho_tela_Neing_tu_maly_nebesky_okruh_velky.jpg

Kniha:
KOMJATHY, Louis; Pletánek, Jan. Mapování taoistického těla: Popis diagramu Neing tu: Přeloženo z Taoistického magazínu[online]. Pardubice, 2010. s. 19. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. [q193] [s28]





„Jedno z vysvětlení Osmi zvláštních cév říká, že obsahují „přetékající” qi a většina lidí je má prázdné nebo neaktivní. Kromě toho, že to jsou rezervoáry qi, souvisejí také s vitální esencí, s naší základní vitalitou a s „ochrannou qi” (weiqi), která nás ochraňuje proti vnějším zdrojům nemocí. Aktivace zvláštních meridiánů v taoistické alchymistické praxi tedy upevňuje zdraví a zesiluje imunitu. Tyto formy taoistické kultivace také zvyšují hladinu tělesné qi, která Osm zvláštních cév naplňuje. Běžný člověk má dvanáct aktivních meridiánů a osm latentních; taoistický alchymista má dvacet aktivních meridiánů, což zahrnuje i ty, které jsou svázány s psychickými silami. Nad rámec tohoto pojednání můžeme podotknout, že zmíněné „akupunkturní” body neboli energetická místa těla mají určité funkční a terapeutické konsekvence v moderní čínské medicíně. Úhrnem, tyto body spojují dráhu Řízení, Početí a Centrální kanál; harmonizují systém orgánů a meridiánů; posilují ledviny a životní esenci; vyživují morek, páteř a mozek; posilují trávicí systém; uklidňují srdce a ducha. Celkem vzato aktivací těchto míst a koncentrací na ně taoista posiluje svoji psychosomatickou pohodu a probouzí v sobě skryté energetické hladiny.“

Mapovani_taoistickeho_tela_Neing_tu_maly_nebesky_okruh_velky.jpg

Kniha:
KOMJATHY, Louis; Pletánek, Jan. Mapování taoistického těla: Popis diagramu Neing tu: Přeloženo z Taoistického magazínu[online]. Pardubice, 2010. s. 19. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. [q192] [s28]





„V diagramu je též zdůrazněná důležitost zvláštních cév Du (řízení) a Ren (početí), to jsou dvě z Osmi zvláštních cév., jež jsou explicitně zmíněny v horní části Neing tu. Vidíme, že Neing tu je skutečně „diagram vnitřních toků”. Obecně řečeno, céva Řízení je centrální na zádech, zatímco céva Početí je centrální vpředu. Céva řízení začíná u kostrče čili bodu Weilu čili první ze Tří bran viz výše, jde od konce páteře nahoru, na temeni obkrouží Korunní bod a končí na horním rtu. Céva početí začíná na hrázi a jde uprostřed přední části těla na horní ret.
Tyto dvě cévy jsou na Neing tu jasně vyznačeny jako dva pětičetné pásy blízko předku hlavy. Céva řízení obsahuje qi pěti jangových orgánů (žlučník, tenké střevo, žaludek, tlusté střevo, močový měchýř), Céva početí obsahuje qi pěti jinových orgánů (játra, srdce, slezina, plíce, ledviny).“

Mapovani_taoistickeho_tela_Neing_tu_maly_nebesky_okruh_velky.jpg

Kniha:
KOMJATHY, Louis; Pletánek, Jan. Mapování taoistického těla: Popis diagramu Neing tu: Přeloženo z Taoistického magazínu[online]. Pardubice, 2010. s. 19. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. [q191] [s28]





„Druhá nejvyšší hora představuje Paj chuej (Sto setkání, GV-20), korunní bod současné čínské medicíny, jinak též Palác nirvány (Niwan gong). Pojem „niwan” doslova znamená „koule hlíny”. Tomuto bodu se také říká „Dokonalost stoupajícího jangu” (shengyang). V diagramu je znázorněn jako perla nebo světelná kulička a vztahuje se k němu verš Lu Dongbinovy básně: „Prodloužit trvání a dosáhnout nesmrtelnosti a buddhovství”. Tímto veršem je pojmenován konečný cíl taoistické vnitřní alchymie – zrození nesmrtelného embrya (taixian) neboli „Jangového ducha“ (yangshen) neboli „Těla za tělem” (shenwai shen). Můžeme to také chápat jako obnovení semene originálního jangu (yuanyang), který měl praktikující pořád v sobě.“

Mapovani_taoistickeho_tela_Neing_tu_maly_nebesky_okruh_velky.jpg

Kniha:
KOMJATHY, Louis; Pletánek, Jan. Mapování taoistického těla: Popis diagramu Neing tu: Přeloženo z Taoistického magazínu[online]. Pardubice, 2010. s. 19. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. [q185] [s28]





„Když půjdeme nahoru po páteři, narazíme na plameny mezi obratli. Toto je Mingmen (Brána života), který je opět spojen s vitální esencí a její transformací do gi. Mingmen je energetické místo v těle, které má schopnost regulovat Zadní střední dráhu, tonizovat ledviny, vyživovat páteř a morek a posilovat pět jinových okruhů.“

Mapovani_taoistickeho_tela_Neing_tu_maly_nebesky_okruh_zluty.jpg

Kniha:
KOMJATHY, Louis; Pletánek, Jan. Mapování taoistického těla: Popis diagramu Neing tu: Přeloženo z Taoistického magazínu[online]. Pardubice, 2010. s. 19. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. [q184] [s28]





„Nemůžu dát to, co nemám. Mám-li bonbóny, můžu vám je dát. Pokud je nemám, nemůžu vám je dát. Nejprve musím cítit sebe a pak to mohu rozšířit na někoho jiného. Jsem-li uvolněný, můžu uvolňovat někoho jiného. Mám-li svůj prostor, pak ho můžu dát ostatním. Mám-li rád sám sebe, můžu mít rád ostatní. („Miluj bližního svého jako sama sebe.“) Připustím sama sebe… Důvěřovat sám sobě… Atd. Dáváme to, co máme.“

Jan_Pletanek_Jak_to_ve_vesmiru_chodi_aneb_Taiji_principy.jpg

Kniha:
Pletánek, Jan. Jak to ve vesmíru chodí aneb Taiji principy[online]. Pardubice, 2006. s. 30. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. [q135] [s23]





„...dalo by se říci, že při shiatsu působíme přímo na informační a energetický systém těla, který se projeví korekcí fyzické struktury.“

povidani_Shiatsu_Jan_Pletanek.jpg

Kniha:
Pletánek, Jan. Povídání o shiatsu, zdraví a Skutečnosti: aneb Člověče, nezlob se![online]. Pardubice : MAXX Creative communication s. r. o., 2004. s. 55. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. ISBN: 80-903496-0-9. [q43] [s12]





„Čínská medicína řeší potíže v předstihu a nemoc v latentní podobě, tedy před tím, než vůbec vypukne. Je ji tím pádem možno označit za preventivní, a to ve skutečném smyslu prevence, na rozdíl od „západní“ včasné diagnostiky, kterou nazýváme preventivními prohlídkami. Také řeší skutečnou příčinu ve smyslu vyladění energetické nerovnováhy a neodstraňuje jen symptomy, kterými se nemoc projevuje.“

povidani_Shiatsu_Jan_Pletanek.jpg

Kniha:
Pletánek, Jan. Povídání o shiatsu, zdraví a Skutečnosti: aneb Člověče, nezlob se![online]. Pardubice : MAXX Creative communication s. r. o., 2004. s. 55. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. ISBN: 80-903496-0-9. [q42] [s12]





„Občas pro lepší pochopení lze použít přirovnání k vodě. Voda může být ve formě páry, kapaliny nebo ledu. Stejně tak i vědomí, nebo chcete-li mysl, se projevuje jako myšlenka, energie nebo hmota. A když se pak podíváte na termální lázně v zimě, kde se páří z vody a kolem je sníh a led, dostanete krásný příměr k tomuto světu a našemu tělu, kde se toto všechno úžasným způsobem prolíná, vytváří a podporuje jedno druhé, aniž by se to jakkoli vzájemně vylučovalo. Základ je stejný. Jen projev a forma jsou odlišné. Samozřejmě, že můžete tvrdit, že voda existuje jen jako led. Ale to se asi budete, až dorazí jaro, pěkně divit. “

povidani_Shiatsu_Jan_Pletanek.jpg

Kniha:
Pletánek, Jan. Povídání o shiatsu, zdraví a Skutečnosti: aneb Člověče, nezlob se![online]. Pardubice : MAXX Creative communication s. r. o., 2004. s. 55. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. ISBN: 80-903496-0-9. [q41] [s12]





„Nemoc je stejně úžasný fenomén. Když si vezmeme a rozeberme nemoc jako slovo, tak se nám mnohé objasní. Ne - moc, tedy ne – moci. Nemohoucnost, nedokázat něco, být neschopný (popřípadě něčeho). Anebo se dá vyložit jako ne – moc, tedy málo. Málo lásky, málo bdění, málo vědomí (si sebe). Pokud si uvědomíte, že nemoci jsou naše určité neschopnosti, přijde vám poněkud nevhodné o nich každému na potkání hned vypravovat a stěžovat si na ně. Vypovídáme tak vlastně jen sami o sobě. Nemoci pouze zrcadlí to, co je uvnitř navenek. Náš skutečný stav. Nic víc. Nelze ji považovat za nepřítele anebo něco co přichází z vnějšku. Proto je nesmyslné léčit nemoc. Je zapotřebí léčit člověka.“

povidani_Shiatsu_Jan_Pletanek.jpg

Kniha:
Pletánek, Jan. Povídání o shiatsu, zdraví a Skutečnosti: aneb Člověče, nezlob se![online]. Pardubice : MAXX Creative communication s. r. o., 2004. s. 55. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. ISBN: 80-903496-0-9. [q40] [s12]





„Než se nemoc projeví na fyzickém těle, museli jste ujít už řádný kus cesty, protože nic se neudělá přes noc, ač si to spousta lidí myslí. Museli jste na tom řádně pracovat a dát tomu spoustu času a energie. Nemoc se dá, dle čínské medicíny, rozpoznat podle změn v energetickém systému minimálně 6 - 9 měsíců před tím, než se projeví na fyzickém těle jako změna funkce nebo orgánová porucha. Takže máte několik měsíců na to, abyste se podle toho zařídili. Ignorujete-li všechna upozornění a signály, kterými je vám dáváno najevo, že něco není v pořádku a vesele pokračujete dál, je tu „najednou“, „z ničeho nic“, problém.“

povidani_Shiatsu_Jan_Pletanek.jpg

Kniha:
Pletánek, Jan. Povídání o shiatsu, zdraví a Skutečnosti: aneb Člověče, nezlob se![online]. Pardubice : MAXX Creative communication s. r. o., 2004. s. 55. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. ISBN: 80-903496-0-9. [q39] [s12]





„Tělo je výrazem našeho vědomí (mysli) a hmota je prakticky projekční plochou, není to místo, kde problém vzniká a proto není místem, kde se dá vyřešit. Ani bakterie ani záření nezpůsobují choroby, ale člověk je používá jako pomocné prostředky. Jedno indické přísloví praví:
Když chceš vědět, jaké jsi měl včera myšlenky, podívej se dnes na své tělo. Když chceš vědět, jak tvé tělo bude vypadat zítra, podívej se dnes na své myšlenky.‘“

povidani_Shiatsu_Jan_Pletanek.jpg

Kniha:
Pletánek, Jan. Povídání o shiatsu, zdraví a Skutečnosti: aneb Člověče, nezlob se![online]. Pardubice : MAXX Creative communication s. r. o., 2004. s. 55. Dostupné z WWW: <taiji-pardubice.cz>. ISBN: 80-903496-0-9. [q38] [s12]





„Další, podle mě podstatnou chybou je myslet si, že taiji classic popisují pohyb těla. Je zde řeč o energii nikoli o těle. Vždyť je to také důvod, proč je taiji nazýváno "vnitřním" bojovým uměním. Je to přesně to, co se pokouší sdělit a popsat tzv. etikoterapie. Tedy to, že vnitřek se promítá ven. Tedy energie určuje naše tělo, pohyb, postoj atd. Nemusí zde dojít až do fáze projevu skrz nějakou nemoc ("Nemoc nás nutí k poctivosti a je vyzněním našich nesprávných myšlenek."), ale to jaký je náš postoj (k něčemu), se okamžitě projeví naším postojem (těla). Psychologie to popisuje jako neverbální komunikaci a pokud někdo tvrdí, že je "rovný člověk" a přitom má skoliózu a hrb, tak to asi nebude úplně pravda. V taiji je toto snad ještě patrnější, než kdekoli jinde.“

Taiji_Pardubice.jpg

Web:
Pletánek, Jan. Kurzy a cvičení : TAIJI, QIGONG, SHIATSU: Taijiquan, úrovně a varianty: Texty a články[online]. Pardubice, 2006. Dostupné z WWW: <http://taiji-pardubice.cz>. [q37] [s11]